Muziek als Wapen

Music as a Weapon
An Experimental film by Arjanne Laan
Crowdfunding teaser: 
86
65%
€2.360
donated of €3.600
22
days to go
41
supporters

Project Information

About the project
LOCKLINEThe ban on music and the arrest of musicians is a threat to our freedom.

Muziek als Wapen | 4 podcasts & 4 animaties

Voor Muziek als Wapen hebben we een serie documentaire podcasts gemaakt over muzikanten, die hebben moeten vluchten uit hun vaderland, vanwege hun muziek.

De eerste podcasts gaan over Patricio Wang - @soundcloud, die Chili moest ontvluchten.

In een serie van 4 podcasts wordt zijn verhaal verteld. Zijn levensreis, die loopt van de vlucht voor de dictatuur in Chili naar de vrijheid in Nederland. Het verhaal over de muzikale redenen van Patricio Wangs' vlucht.

De 4 podcasts zijn klaar, maar moeten nog afgemixed worden.
Elke podcast krijgt zijn eigen korte animatie.

Voor het afmixen van de 4 podcasts en het maken van de 4 animaties doen we deze crowdfunding. We hebben 3600 euro nodig. Hebben we de funding rond, dan kunnen we starten met de geluidsafwerking en het maken van de animaties.

Daarna gaan we weer verder met een volgende serie podcasts en animaties voor Muziek als Wapen. De tweede vervolgserie is in de research fase.

We hebben nog veel gevluchte muzikanten te gaan. Dat is de harde werkelijkheid van dit project.

 

Doneren | 4 podcasts & 4 animaties

Door te doneren word je deelgenoot van deze reis. Je krijgt toegang tot het vooraf beluisteren van de podcasts.  

1. VLUCHT VOOR MUZIEK
2. DOOD ALLENDE & SCHIPBREUK
3. RIMPELINGEN 
4. SCHULDIGE PLEKKEN

Je bent natuurlijk de eerste die de animatie films te zien krijgt als ze af zijn!
Daarnaast is er het belastingvoordeel (klik)

Mijn werkwijze heb ik zo ontwikkeld, dat de documentaire animatie serie vanaf het geluidsbeeld, de podcast wordt opgebouwd.

De research voor de podcasts heb ik kunnen financieren. Bij mijn research reizen naar Parijs en het Chili van nu,  maakte ik de geluidsopnamen. Van deze opnamen, interviews, archiefmateriaal en muziek monteerde ik de eerste 4 verhalende docu podcasts.  

Voor bepaalde zaken zoals het afmixen van het geluid en de het maken van de animaties heb ik de kundigheid van experts nodig. Rien Valk - Geluid - en Jan Maarten Sneep - Animatie - willen graag aan het project meewerken. Dat kost geld. Daarom wordt een donatie  zeer op prijs gesteld.


Schuldige Plek. De Martelboot 'Esmeralda' van de Pinochet dictatuur ligt achter Florentijn Hoffmans 'Rubber Duck'. Polaroid foto Arjanne Laan.


 

Muziek als Wapen | Het muzikaal alarm

In onze serie willen we ontrafelen, waarom muzikanten door machthebbers zo vaak tot zondebok worden verklaard en musici hun leven nog steeds niet zeker zijn op veel plaatsen in de wereld.

Is het omdat de kunstenaar, de musicus, in feite één van de zogenoemde ‘kanaries in de kolenmijn’ is? Zij die ons waarschuwen dat er onheil op komst is. Dat de toekomst onder druk staat. De Chileens - Nederlandse componist Patricio Wang, mijn hoofdpersoon, is één van deze ‘kanaries’. Aan zijn verhaal over de vlucht uit Chili koppelen we de zeer vergelijkbare verhalen van andere gevluchte musici, die de rol op zich namen  van ‘ kanaries in de kolenmijn’.  Door hun alarmsignalen werden ook zij gedwongen hun land te verlaten.

Samen met Daniel Brown mijn onderzoeksjournalist vond ik deze musici. Brown is lid van de internationale organisatie ‘Freemuse’. Zij ondersteunen musici, die onder dictatuur leven.

De musici zijn in de serie een gids of waarschuwend figuur. Wij maken zo een relevante web docu serie en vertonen deze op FaceBook en Instagram (30 sec aankondigingen); Soundcloud en I tunes en onze Muziek als Wapen website (under construction).

We maken deze serie als een ‘alarm voor de toekomst’.  

Waarom dit project | Urgentie

Sinds 2011, na een relatief rustige periode, duiken er meer en meer verhalen op van verbannen en gemartelde muzikanten; van aanslagen op muzikanten.

In Mali vanwege de Islam. Daar vermoorden Jihadisten musici. Muziek maken is in een groot deel van het land verboden. In Ivoorkust vanwege de stammenstrijd om de macht. In Parijs sinds de aanslagen in het concertzaal Bataclan ook dichter bij huis.

Waardoor ik niet anders dan de wrange constatering kan maken, dat de censuur en geweld jegens muziek en muzikanten geenszins een fenomeen uit het verleden is. Sterker nog de repressie komt in Europa, na ooit het verbod in het recente verleden van Stalin op het spelen van de saxofoon, weer dichterbij.

Mijn hoofdpersoon Patricio Wang vlucht na de Coup in Chili van 1973 en ging in ballingschap in Nederland.

Het dictatoriale regime blijft in Chili aan de macht tot 1990. Generaal Pinochet werd pas in 2005 aangeklaagd. In september 2018 is de Chileense staatsgreep 45 jaar geleden.


Patricio Wang. Hoofdpersoon in Muziek als Wapen.

 


 

Patricio over de Coup: "Het geluid van geweerschoten is in het echt niet zo spectaculair als in actiefilms. Bij mijn huis hoorde je alleen 'pop'... 'pop'... meer niet. Maar je weet; het zijn wel mensen die daar doodgaan."

 

De geschiedenis herhaalt zich telkens weer. In mijn onderzoek vond ik samen met mijn researcher Daniel Brown vele gevluchte muzikanten in Parijs.

Serges Kassy uit Ivoorkust vertelt zijn vluchtverhaal. Van Ivoorkust over de rivier naar Ghana in 2011, daarna ging zijn vlucht verder naar Parijs. Daar kwam hij aan in 2013.

Serges vertelt: “Waakzame mensen om mij heen hielpen me om de stad te verlaten. Ik voer in een klein bootje naar de overkant over de rivier die Ivoorkust en Ghana scheidt.” Alles wat hij bij zich heeft is een zak met zijn papieren. “Geen instrumenten... nee, ze vernietigden alles.”

Cheick Tidiane Seck uit Mali wil de strijdende partijen aan de onderhandelingstafel van de Verenigde Naties proberen te krijgen. Hij is daarvoor het collectief ‘Action pour le Mali’ begonnen. Zijn laatste album ‘Warrior’ is opgedragen aan alle vrienden die vermist zijn.

Cheick over Mali: "Het wrede geluid van wapens en intolerantie, zal nooit het zingen van onze oral history zangers stoppen. Mijn moeder zong ook. Ze was een Griot, tegelijk zat ík op een Jezuieten Internaat, daar zong ik psalmen. Vroeger was Mali een tolerant land.”

Hoe ontstellend ook, deze recente gebeurtenissen passen in een lange traditie. Voor deze gevluchte musici was de stad Parijs lange tijd een safe haven. Nu is deze stad voor hen door de aanslag op de Bataclan ook niet zo veilig meer.  Cheick's manager, Dani, was in de Bataclan de nacht van het bloedbad. Zij overleefde met een tiental anderen, 5 uur samengeperst in een kleine ruimte. Moest over de doden lopen en heeft haar verhaal nog nooit verteld. Voor onze podcast en animatie docu wil ze dit wel. Het wrange is, dat zij zelf een Bosnische vluchtelinge is.

In mijn zoektocht ontdekte ik ook het verhaal van de twee Syrische broers Aljaramani, die uit een dorp vlak bij Aleppo moesten vluchten. Hun instrumenten luiten (‘Uds’) hebben ze voor hun vertrek in de grond begraven. Daar zal nu wel niet veel van over zijn.

In de serie wil ik de kracht van deze muzikanten laten zien. Een kracht, die machthebbers zo’n angst aanjaagt, dat ze gewelddadig tegen musici optreden. De muzikant neemt willens en wetens risico’s om zijn muziek te blijven maken en laten horen, terwijl hij weet, dat hij achter de tralies wordt gezet, gemarteld of zelfs vermoord. Hoe kan het gebeuren, dat ook in mijn tijd musici weer met deze censuur en dit geweld geconfronteerd worden.

Quote that inspired the maker

... "If you walked on the street with a Charango (a lute) or pan-flute you were arrested."
Patricio Wang (Chileens-Nederlands componist en muzikant)