Buitenspel

Buitenspel
A Short film by Mark Kramer
Crowdfunding teaser: 
160
96%
€6.290
donated of €6.500
43
hours to go
40
supporters

Project Information

About the project
LOCKLINEEen luchtige film over twee beste vrienden die als gezamenlijk front optreden om de machocultuur waar ze in leven te ondermijnen.

SYNOPSIS

‘Buitenspel’ is een luchtige en ritmische film over twee vrienden, Anne en Nino, die een eigen kleurrijke bubbel van veiligheid hebben gecreëerd in de vorm van een fotostudio, in een voor de rest grauwe machowereld. Ze treden samen op als gezamenlijk front door middel van het spelen van spelletjes om die mannelijkheid te ondermijnen, maar als de vader van Anne in hun bubbel treedt, verandert er iets in hun dynamiek. Terwijl Nino haar spelletje doorzet en geen uitzondering maakt voor de vader van Anne, begint Anne de keerzijde ervan in te zien: hun ‘tegenstanders’ zijn ook mensen met gevoelens, die zij evengoed hebben uitgesloten. Terwijl Nino zich steeds meer gaat misdragen, verliest Anne verder de controle en beginnen er scheurtjes te ontstaan in hun verbond en in hun vriendschap.

VORM

In essentie gaat de film over de band die Anne en Nino hebben. De intimiteit en intensiviteit van deze band gaan we voor het publiek voelbaar maken door middel van een opzwepend ritme en in elkaar overvloeiende scenes, waardoor de suggestie wordt gewekt dat de twee altijd samen zijn. Naarmate de band gedurende de film verandert, zal dit ritme ook veranderen: van opgewekt en zorgeloos naar een stroef en moeizaam ritme. 

De film laat de wereld zien vanuit het perspectief van Anne en Nino. Ze zien de buitenwereld als vijandig en uitsluitend. Dit gaan we doortrekken in zowel de beeldvoering als de productiondesign door een groot contrast in kleur te maken tussen ‘de boze buitenwereld’ en hun huis. Dit zijn de twee arena’s van de film, die we inzetten om de twee ‘kampen’ (‘mannelijkheid’ & ‘vrouwelijkheid’) tegen elkaar uit te spelen. Als Anne en Nino thuis zijn, zijn ze op hun gemak en voelen ze zich veilig. In de buitenwereld moeten ze meer op hun hoede zijn. Voor de vader is dit andersom. Hij is overal op zijn plek, maar in het laatste deel van de film, als hij in het huis is, past hij met zijn donkere kleding niet in de kleurrijke omgeving. De twee werelden zijn als het ware de respectievelijke ‘bubbels’ waar ze in zitten, geïsoleerd van elkaar.

MOTIVATIE

Toen ik zo’n zes jaar geleden vanuit Oost-Nederland naar de Randstad verhuisde, openbaarde een wereld vol nieuwe mogelijkheden en ervaringen zich aan me. Ik ervoer een vrijheid en onbegrensdheid die ik niet kende, waarin ik het gevoel had eindelijk mezelf te kunnen zijn. Aanvankelijk had ik niet echt door waar dit door kwam; het heeft me enkele jaren geduurd voordat ik voor mezelf kon duiden wat er nou anders was. In principe kwam dit allemaal op een ding neer: ik voelde me eindelijk veilig genoeg om mezelf te zijn. 

De tien jaar ervoor, werd mij keer op keer verteld dat ik niet voldeed aan de norm. Waar ik woonde heerste namelijk een cultuur waarin ‘vrouwelijke’ eigenschappen als het tonen van emoties of überhaupt opgewekt zijn, niet worden geaccepteerd bij mannen. Aangezien ik dit wel deed, kreeg ik regelmatig te horen dat ik me anders moest gedragen; ‘mannelijker’ moest zijn.

Een lange tijd heb ik een soort woede gevoeld. De laatste tijd ben ik echter gaan inzien dat deze woede geen vruchtbare grond voor verandering is: door kwaad te zijn jaag je de ander tegen je in het harnas. Als ik in mijn omgeving of op het internet discussies tegenkom, merk ik dat deze woede voor polarisatie zorgt. In deze film wil ik laten zien dat wij allen, óók die machomannen, vast zitten in bepaalde rollen die schadelijk zijn, want als het tonen van emoties van jongs af aan wordt ontmoedigd, doet dat toch iets met je?  Zo wil ik ook voor deze groep begrip opwekken. Want vanuit wederzijds begrip kunnen we samen verder. 

Ik hoop met deze film enige nuance in deze polariserende tijden te brengen, door mensen een spiegel voor te houden en te laten zien dat we allemaal andersdenkenden zien als ‘de vijand’ en daardoor niet dichter tot elkaar komen. 

 

LOCATIE

Voor deze film is de locatie heel belangrijk. Gelukkig heb ik deze al gevonden in de Kolkschool, een leegstaande oude school in Almelo. De ruimte waar Anne en Nino wonen fungeert als het ware als een personage dat geborgenheid en rust uitstraalt. De warmte die de okergele muren van de Kolkschool uitstralen, hebben dit in zich.

 
 

 

Quote that inspired the maker

make sure this movie gets realised
 

Fund Project