De Overkammer

De Overkammer
A Short film by Raymon Hilkman
Crowdfunding teaser: 
70
52%
€3.935
donated of €7.500
11
days to go
47
supporters

Project Information

About the project
LOCKLINEEen kalende student ontdekt een 'haarmond' tussen zijn haar, die hem probeert te overtuigen om zijn hoofd NIET kaal te scheren!

OVER DE OVERKAMMER

We ontmoeten de perfectionistische en kalende MISCHA (21 jaar) terwijl hij bezig is met zijn haarritueel in de badkamer. Het is inmiddels een chirurgische aangelegenheid om zijn inhammen te verbergen met verschillende haarproducten, alleen vanavond wil het niet lukken. Zijn huisgenoot staat ongeduldig op de badkamerdeur te kloppen, omdat ze laat zijn voor een feestje. Mischa realiseert zich dat de situatie niet meer te redden valt: hij kan zijn kaalheid niet langer meer verbergen.

Er is nog maar één uitweg: de tondeuse moet door zijn vlassige lokken. Maar dan hoort hij een stem die hem vraagt te stoppen.Mischa komt tot de bizarre ontdekking dat tussen zijn haar een ‘Haarmond’ zit. Een kleine opening op zijn hoofd wat lijkt op een menselijke mond, inclusief lippen, tanden, maar vooral grofgebekt. De Haarmond probeert Mischa in een vurig monoloog te overtuigen dat hij zich niet mag neerleggen bij kaalheid, maar moet strijden voor een hoofd vol haar. Mischa probeert tevergeefs zijn haar af te scheren maar De Haarmond heeft de controle over zijn lichaam overgenomen. Ze raken verwikkeld in een absurde strijd om WEL of NIET kaal door het leven te gaan.

 

VAN EEN KALE, VÓÓR EEN KALE - regisseur & scenarist Raymon Hilkman

'Jaren probeerde ik het keihard te ontkennen; ik werd langzaam maar zeker kaal. Ik ontkende het zo hard, dat ik er op een gegeven moment zelf van overtuigd was dat mijn haar enkel dunner werd. Kaal worden? Dat ging een brug te ver. Om mijn zelfverzekerdheid een boost te geven betaalde ik goed geld voor de kapper en na het douchen begon mijn ochtendritueel om mijn terugtrekkende haarlijn in model te krijgen.'

Wat is er zo belangrijk aan een kop mét haar voor een man? Een volle bos haar inclusief een afgetraind lichaam draagt bij aan de perceptie van een man die barst van het testosteron!  Wanneer een man zijn haar verliest, voelt het alsof hij een stukje van zijn mannelijkheid (en dus zelfverzekerdheid) verliest. ‘Pas anderhalf jaar geleden begon het te dagen dat een weelderige haarbos niet voor mij was weggelegd. Ik heb flink wat tijd in de spiegel gekeken voor ik de tondeuse durfde op te pakken, terwijl het onvermijdelijk was. Dit gevecht heb ik in ‘De Overkammer’ gevisualiseerd naar een fysieke strijd van een personage met zijn eigen gedachtes in de vorm van 'De Haarmond’. Het is een gevecht wat de hoofdpersoon zich inbeeldt, hem tot waanzin drijft en uiteindelijk voert met zichzelf.’

‘De weg naar mijn eigen gemillimeterde coupe had een lange aanloop en dankzij miscommunicatie in de kappersstoel was ik eindelijk bevrijd van mijn haar. Op z’n zachts gezegd: een opluchting. Ik had mij eindelijk neergelegd bij een strijd die ik onmogelijk kon winnen. Ik maak deze film voor een jongere versie van mijzelf; ontspan, accepteer, draai niet door en steek je energie in zij die je liefhebben voordat je echt doordraait. Van een kale, vóór een kale!’

 

VORM & STIJL - regisseur & scenarist Raymon Hilkman

Als maker vind ik het altijd fijn om mijn verhalen zoveel mogelijk op één locatie af te laten spelen en mezelf uit te dagen om een spannende mise-en-scène te maken. Tot het moment dat Mischa besluit kaal te gaan is de film gestileerd, beheerst en vloeiend zoals de perfectionistische Mischa ook zelf is op dat moment.

Naarmate het verhaal vordert wil ik een claustrofobische sfeer scheppen, o.a. door de badkamer te behandelen als een persoonlijke gevangenis, waarin Mischa zit opgesloten. Als De Haarmond zijn intreden heeft gedaan wil ik de gekte in Mischa’s hoofd uitvergroten. Hiervoor laat ik mij inspireren door films als 'Evil Dead II', 'Shaun of the dead' van Edgar Wright en 'Videodrome' van David Cronenberg. Met de komst van De Haarmond moet de film aanvoelen als een nachtmerrie met vreemde camera angles. Of zoals ze in het Engels zeggen: een ‘feverdream’. 

In horror worden op een groteske wijze onze angsten en maatschappelijke spanningen blootgelegd. Of in het geval van ‘De Overkammer’ onze (lichamelijke) beperkingen. De creatieve mogelijkheden in het horrorgenre, naast de spanning of gekte, prikkelen mijn eigen fantasie. Dit komt mede door de techniek die erbij komt kijken. Niet zozeer het effect om mensen te laten schrikken, maar juist de verbeeldingskracht van speciale make-up effecten en ‘practical effects’ om het verhaal te vertellen. Denk hierbij aan de creaties van make-up artists als Rob Bottin (‘The Thing’), Tom Sullivan (‘Evil Dead 2’) en Dick Smith (‘The Exorcist’). ‘De Overkammer’ biedt mij de mogelijkheid om mijn liefde voor horror en special make-up te onderzoeken en uiting te geven.

 

HELP DEZE KALE DE WINTER DOOR!

In 'De Overkammer' nemen we je mee op een absurde reis in een badkamer, maar om dat te kunnen doen hebben we een uniek (coronaproof) decor nodig, hoogstaande make-up effecten en visuals effects om 'De Haarmond' tot leven te wekken. Iedere bijdrage, klein of groot, brengt ons een stukje dichterbij dit bizarre verhaal! Bekijk onze rewards en houd onze instagram- en facebookpagina in de gaten om meer te zien over het maakproces van DE OVERKAMMER!

Facebook: De Overkammer           Instagram: @overkammer_defilm

Quote that inspired the maker

‘’God schiep een paar perfecte hoofden, de rest bedekte hij met haar.’’
Mattheus 7 vers 5, Nieuw Testament
make sure this movie gets realised
 

Fund Project